فرج بسیار نزدیک است ، اگر بدا نشود !

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله بهجت فرموده اند :

بعضی از حیوانات مانند زنبور عسل و حیوانات شیرده به مردم منفعت می رسانند ، انسان نیز ممکن است برای دین و مردم نافع باشد . اگر به اندازه توان خود در هدایت مردم تلاش و کوشش کنیم ، آیا امکان دارد که مورد عنایت (( عین الله الناظرة )) و امام زمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشریف ـ نباشیم ؟!

اگر در راه آن حضرت باشیم ، چنان چه به ما بد و ناسزا هم بگویند و یا سخریه نمایند ، نباید ناراحت شویم ، بلکه هم چنان باید در آن راه حق و حقیقت ثابت قدم و استوار بوده و در ناملایمات صبر و استقامت داشته باشیم .

ایشان در جای دیگر فرمودند :

آیا نباید در این فکر باشیم که از کسی که خداوند برای اصلاح جامعه قرار داده بخواهیم که بیاید ؟! خود او در مسجد سهله ، جمکران ، در خواب و بیداری در گوش افرادی از دوستانش بدون این که او را ببینند ، فرموده است : (( فرج من نزدیک است ، دعا کنید . )) یا به نقلی فرموده اند : (( فرجم نزدیک شده ، دعا کنید بَدا حاصل نشود . ))

...........................................

نکته : بدا از مختصات عقاید شیعه بوده و در لغت به معنای آشکار شدن است ؛ شیعه اعتقاد دارد با تحول شرایط ، قوانین نیز عوض می شوند و اگر حکمی از ناحیه خدا صادر شد ، امکان دارد بعد مدتی ، با دگرگونی شرایط حاکم ، آن حکم نیز تغییر یابد . به طور مثال ، قبله اول مسلمین بیت المقدس بود ولی با تغییر شرایط ، جای خود را به کعبه سپرد . و در خصوص فرج مولا ، ممکن است در برهه ای از زمان ، غالب شرایط فرج محقق شده باشد به این معنا که اگر همه عالم با همین وضعیت پیش رود ، ظهور بسیار نزدیک است ، ولی با تغییر شرایط ، مثلا افزایش گناه و معصیت ، یا حمله کشوری ظالم به کشورهای مستضعف و سکوت ظالمانه دولت ها و ملت ها و امثال این امور ، باعث تغییر در شرایط و سپس تغییر در وقت فرج گردد .

اهل سنت به شیعه انتقاد می کنند که شما خدا را جاهل می دانید ، زیرا معتقد به بدا هستید !

توضیح شبهه : شیعه تصور می کند که هر گاه شرایط عوض شود ، در واقع علمی به علوم خدا اضافه شده و با بدا و آشکار شدن نزد خدا ، جهل او ـ پناه بر خدا ـ مبدل به علم گشته است .

پاسخ : شیعه معتقد است خدا نیز همچون سایر قانون گذاران ـ که البته هیچ قانون گذاری با ساحت قدسیش قابل قیاس نیست ـ با توجه به شرایط حاکم ، جعل قانون می کند و هر گاه شرایط متحول شد ، او نیز در قوانین ، تغییراتی را اعمال می کند ، و البته حضرت باریتعالی ، به تغییر همین شرایط از ازل ـ تسامحا از میلیون ها و میلیاردها سال قبل ـ علم داشته است و اما مراد از بدا ، آشکار شدن بر نسل بشر است ؛ به این معنا که افراد بشر چون از تغییر شرایط و در پی آن ، از تغییر قانون ، اطلاعی نداشتند ، این تغییر برایشان آشکار می شود . پس بدا اشاره به جهل بندگان است نه آن چه که برادران اهل سنت ، خیال می کنند .

 با این توضیح مشخص می شود که اعتقاد به بدا ، از بدیهی ترین اصول جعل قانون است که انکار آن ، غیر ممکن است .

برای کسب آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید :

ترجمه تفسیر المیزان ، ج 11 ، ص 522 ، تفسیر نمونه ، ج 10 ، ص 245 ، تفسیر نور ، ج 6 ، ص 246

 

/ 0 نظر / 8 بازدید